Dit zijn de 4 tips bij het kiezen voor gezonde voeding.

Kies voor gezonde voeding!

Dit zijn de 4 tips bij het kiezen voor gezonde voeding. 

 

In de vorige blog hebben wij je al uitgelegd dat gezonde voeding het belangrijkste aspect is om een gezonde levensstijl te creëren. Maar waarom is gezonde voeding belangrijk? Dit is omdat je hierdoor meer energie krijgt en je tegelijk vrolijker bent. Daarnaast verminder je stress hierdoor. Ook krijg je door gezond te eten belangrijke vitamines/mineralen binnen en val je sneller af. In deze blog geven wij je 4 voedingstips die je kan gebruiken om je gezondheid nog meer te verbeteren.

 

1. Drink voldoende water 

Het drinken van voldoende water is belangrijk voor een gezonde voeding. Sterker nog; ons lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. De reden waarom water drinken belangrijk is, is omdat er veel vocht zit in water en één keer raden wat ons lichaam nodig heeft; vocht. Vocht is belangrijk voor:

– Het oplossen van voedingsstoffen waardoor ze opgenomen kunnen worden in de darmen

– Het regelen van je lichaamstemperatuur

– Het transporteren van voedings- en afvalstoffen in het bloed

– Het voorkomen van uitdroging waardoor verschijnselen kunnen ontstaan, zoals zwakheid en sufheid

In het artikel van Voedingscentrum wordt er uitgelegd welke andere gezondheidseffecten kunnen ontstaan door een tekort aan vocht. Aleco raadt je in ieder geval aan om minimaal 1,5 liter en het liefst 2,0 liter water te drinken. Voor de actieve sporters is het belangrijk om 2,0 tot 3,0 liter water te drinken, omdat die meer vocht nodig hebben.

 

Gezonde voeding

 

2. Eet & drink zo min mogelijk suiker

Suiker zit in zoveel verschillende drankjes en hapjes. Suiker wordt vooral gebruikt in niet natuurlijke producten om de smaak te versterken. Dit zijn dus toegevoegde suikers. Bekijk het zo: suiker zit in bijna alle soorten voeding. Er zit zelfs suiker in fruit en brood. Alleen is het verschil met een zak snoep en een appel dat de ene onnatuurlijk is omdat er dus veel suiker aan wordt toegevoegd. De ander bevat ook suiker, maar is een natuurlijk product. Je lichaam heeft wel suikers nodig, maar wel alleen natuurlijke suikers. Dus toegevoegde suikers kan je liever vermijden.

 

Suiker in het algemeen heeft vele nadelige gevolgen. Zo zorgt suiker ervoor dat je snel aankomt en tegelijk verhoog je de kans op ziektes zoals diabetes. Ook stijgt je bloedsuikerspiegel waardoor de kans op hart- en vaatziektes groter is. Daarnaast is het zo dat suiker verslavend werkt. Dit is omdat er dopamine in je hersenen vrijkomt wanneer je suiker eet. En hoe vaker je suiker eet, hoe meer suiker je moet eten om weer dat blije gevoel opnieuw te ervaren.

 

Aleco geeft je een paar tips om minder suiker te eten & drinken:

  1. Gebruik geen (of zo min mogelijk) suiker in je bakje koffie of in je thee te doen. Dit is trouwens wel even wennen, maar éénmaal gewend ga je niet meer terug.
  2. Probeer frisdrank te vermijden
  3. Probeer ook de zogenaamde ‘tussendoortjes’, zoals snoep en chocola te vermijden.
  4. Neem liever een stuk fruit.
  5. Voor de rest is het handig om tijdens het doen van boodschappen, even goed te checken hoeveel toegevoegde suiker een product bevat.

 

Let op: als je als doel hebt opgesteld om zo min mogelijk toegevoegde suikers te eten/drinken, doe dit dan stap voor stap. Probeer niet alle toegevoegde suikers in één keer te verbannen uit je voeding. Ten eerste heeft je lichaam tijd nodig om zich aan te passen, want je verlangen voor suikers verdwijnt niet in één keer. Ten tweede is het niet de vraag hoe snel je stopt met ongezonde suikers, maar hoe lang je het volhoudt.   

 

Gezonde voeding

 

3. Eet meer groente en fruit

Groente en fruit ziet er niet voor niks gezond uit. Door het eten van voldoende groente en fruit verminder je de risico’s voor ziektes zoals diabetes en hart- en vaatziekten. Daarnaast zitten er omega-3 zuren in waardoor je stress vermindert. Ook krijgt je lichaam vitamines en mineralen binnen die essentieel zijn voor een goede functionering van ons lichaam. Het eten van groente en fruit zorgt ervoor dat je veel vezels binnenkrijgt die je darmen goed laten functioneren. Wist je dat je door het eten van groente en fruit ook nog een sneller en langer vol zit? Het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel mag trouwens niet ontbreken in dit rijtje.

 

Je kan het liefst vers fruit eten. Ditzelfde geldt ook voor groente. Kies in ieder geval wel voor fruit en groente zonder toegevoegde suikers. Probeer per dag minimaal 200 gram (2 porties) fruit te eten en 250 gram groente. Bonustip: heb je in de avond of nacht trek voordat je gaat slapen, kies dan voor een banaan. Een banaan kan ten eerste gezien worden als gezonde voeding. Daarnaast bevat een banaan vullende voedingsstoffen zoals vezels. Ook is het zo dat je van een banaan geen opgeblazen gevoel krijgt waardoor je weer in alle rust kan doorslapen.

 

4. Eet meer onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten zijn belangrijk voor een gezonde voeding. Onverzadigde vet bevat een hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren. Verzadigde vet bevatten juist een hoog gehalte aan verzadigde vetzuren. Om het makkelijk te houden: onverzadigd vet is gezond en je kan het beste daarvoor kiezen. Onverzadigd vet verlaagt namelijk het cholesterolgehalte in je bloed waardoor je de risico’s op hart- en vaatziektes verkleint. Er zijn verschillende soorten onverzadigde vetzuren, zoals linolzuren en visvetzuren. Visvetzuren zijn goed voor je hart- en bloedvaten. Daarom raad Aleco je aan om minimaal één keer per week vette vis te eten, zoals zalm en haring. In de blog van Voedingscentrum wordt uitgelegd welke andere producten veel onverzadigde vetten bevatten.

 

Noten en pinda’s zijn ook voedingsmiddelen die veel onverzadigde vetten bevatten. Een handje aan noten en pinda’s per dag is voldoende. Het maakt niet uit wat voor soort noten je kiest, omdat er verschillende soorten noten zijn die weer allemaal verschillende voordelen bieden. Wissel lekker af om van alle voordelen te kunnen genieten. Alleen gaat de voorkeur wel uit naar noten en pinda’s die ongezouten en ongebrand zijn. Dit is omdat deze typen noten meer gezonde vetten en vitamines bevatten.

 

Al met al raden we je aan om te kiezen voor gezonde voeding om uiteindelijk je gezondheid een boost te geven. Dit kan je waarmaken door het drinken van voldoende water, het verminderen van suiker in je voeding, het eten van meer groente/fruit en door het eten van onverzadigde vetten. Als laatst willen wij nog even de nadruk erop leggen dat je liever niet in één keer stopt met alle ongezondheid en gaat proberen om alleen maar gezond te eten. Doe dit stap voor stap en geeft je lichaam de tijd.

 

Aleco werkt samen met verschillende partijen om jou te ondersteunen in een gezonde levensstijl. Wil jij je ook focussen op gezonde voeding doormiddel van op maat gemaakte eetschema’s? Neem dan contact op met onze sportdiëtist en leefstijl coach Andrea Rottier van Talentcentrum Zuidwest Nederland. Bekijk ook onze vorige blog met de 6 tips over hoe jij een gezonde levensstijl kan creëren.