Dit zijn de 6 tips om een gezonde levensstijl voor jezelf te creëren.

Creëer een gezonde levensstijl!

Dit zijn de 6 tips om een gezonde levensstijl voor jezelf te creëren.

 

We weten allemaal dat het belangrijk is om te blijven bewegen en zo in vorm te blijven. Alleen is het trainen van je lichaam slechts een klein onderdeel om een gezonde levensstijl te creëren. In deze blog geven wij je 6 handige tips om je gezondheid nog verder op te bouwen.

 

1. Gebruik een eetschema

Of je nou 5 kilo wilt afvallen, 10 kilo wilt afvallen, in vorm wilt blijven of juist wilt aankomen; je voeding is altijd het ALLER belangrijkste voor een gezonde levensstijl. Het resultaat van je training is grotendeels afhankelijk van wat jij eet. Dat betekent natuurlijk niet dat je nooit meer snacks mag eten. Het betekent dat je al het verschil maakt met een gezonde lunch of een gezond ontbijtje in de ochtend.

Het gaat erom dat je consistent blijft met je eetpatroon. Om deze consistentie vast te houden is het aan te raden om een eetschema te gebruiken, waardoor jij exact kan zien wat jij liever wel en niet kan eten. Vanzelfsprekend is het uitermate belangrijk om je aan dit eetschema te houden op een consistente manier. Het gaat natuurlijk om de kleine stappen die uiteindelijk het verschil gaan maken. Dus je hoeft (nog) geen afscheid te nemen van de chocoladerepen.

 

2. Slaap voldoende

Het op tijd slapen en het op tijd wakker worden is net zo belangrijk als je voeding. Om voldoende uitgerust te zijn en goed te kunnen concentreren is het belangrijk om elke dag goed te slapen. In het artikel van Timemanagement wordt concreet uitgelegd hoeveel uur aan slaap benodigd is voor verschillende leeftijdscategorieën.

Er kan worden vastgesteld dat de volwassenen gemiddeld 7 tot 9 uur slaap nodig hebben per dag. Dit is essentieel om de volgende redenen:

– Je verkleint de kans op gezondheidsproblemen zoals gewichtstoename en huidproblemen.

– Je zorgt ervoor dat je je beter kan concentreren en je tijd hierdoor efficiënt kan benutten.

– Je hebt meer energie voor de dag waardoor je je beter voelt.

 

Gezonde levensstijl

3. Neem een koude douche in de ochtend

Over meer energie gesproken: wist je dat een koude douche in de ochtend meer energie geeft dan een kopje zwarte koffie? Nou, bij deze dan! Dit is onder andere omdat je een schrikeffect krijgt tijdens het douchen, je ademhaling hierdoor dieper wordt en het bloed sneller door je lichaam stroomt. Je bent meteen klaar voor de dag. Daarnaast zorgt het koud douchen dat je je immuunsysteem versterkt en word je dus minder snel ziek.

Wist je zelfs dat koud douchen ervoor kan zorgen dat je gaat afvallen? We zullen het even uitleggen: jouw lichaam bestaat uit wit vet en bruin vet. Wit vet is simpelweg het vet wat ervoor zorgt dat je een buikje krijgt. Dat wil je niet hebben. Bruin vet daarentegen is juist goed voor je. Dit is omdat bruin vet wordt geactiveerd op het moment dat je een koude douche neemt. Van dit bruine vet krijg je dus meer energie en verbrand je meer calorieën om je lichaam warm te houden. Doordat je steeds meer koud gaat douchen neemt je bruine vet dus ook toe. Dit zorgt ervoor dat je het wit vet omzet in energie en warmte waardoor je dus afvalt. Zeker de moeite waard dus! In het artikel van Happy With Yoga vind je nog meer informatie hierover.

 

4. Sneller willen afvallen? Schakel een lifestyle coach in

Als je op een snellere manier wilt afvallen kan het nuttig zijn om geadviseerd te worden door een coach die daarin is gespecialiseerd. Om eerlijk te zijn bestaat ‘snel afvallen’ niet. Wel is het zo dat je doormiddel van een lifestyle coach, die kijkt naar je persoonlijke situatie, sneller kunt afvallen dan wanneer je dat alleen wilt doen zonder enige hulp. Aan een lifestyle coach kan je duidelijk uitleggen wat je doelen zijn en op basis daarvan wordt er dan een dieet plan voor je opgesteld. De lifestyle coach zorgt ervoor dat je op een verantwoorde manier kunt afvallen zonder dat je ineens je hele levensstijl hoeft aan te passen.

Het gaat om consistentie en de kleine stappen die je maakt. Deze coach kan je dus helpen bij het afvallen en kan ervoor zorgen dat jij een gezonde levensstijl creëert. Dit wordt gedaan doormiddel van eetschema’s en de trainingen die voor jou op maat worden georganiseerd door personal trainers.

 

Gezonde levensstijl

5. Schrijf altijd je doelen op

Zoals eerder uitgelegd is het belangrijk dat je kleine stappen maakt en dat op een consistente manier doet. Hierbij is het belangrijk om vast te stellen waar je naartoe wilt en dat je bijhoudt wat je al hebt behaald en wat je nog wilt behalen. Zorg er altijd voor dat je dit meet want meten = weten. Hierbij is het belangrijk om realistische en haalbare doelen op te stellen zodat jij je eraan blijft houden. Een personal trainer kan je hier goed bij helpen om samen met jou deze doelen op te stellen en iedere week te kijken hoe je ervoor staat. Op deze manier zal je ook een beter beeld hebben van je progressie waardoor je sneller gemotiveerd raakt en blijft. Tip: maak before & after foto’s voor extra motivatie!

 

Gezonde levensstijl

6. Blijf altijd bewegen

Last but not least is het vanzelfsprekend dat jij, ongeacht je persoonlijke doelen, altijd blijft bewegen om onder andere calorieën te verbranden en fit te blijven. Hierbij kan het handig zijn om gebruik te maken van trainingsschema’s. Om het wat leuker en uitdagender te maken; ga gevarieerd sporten. Denk aan boks trainingen, krachttrainingen, groepslessen en individuele trainingen (eventueel met een personal trainer). Ook is het wel handig dat je bij een blessure tips, massages en behandelingen kunt krijgen van de fysiotherapie zodat je sneller hersteld.

 

Al met al raden we je aan om altijd te blijven sporten en daarnaast goed op je voeding te letten. Hierbij is belangrijk om voldoende uit te rusten door voldoende te slapen. Noteer ook altijd je doelen die je wilt behalen en houd deze bij om je progressie vast te stellen. Wil jij ook het maximale uit jezelf halen om een gezonde levensstijl voor jezelf te creëren door middel van personal trainers, op maat gemaakte eetschema’s, trainingsschema’s en korte- en lange termijn doelstellingen? Neem dan contact op met ons voor een vrijblijvend gesprek. Bekijk ook onze Fit&Gezond pagina voor meer informatie.