Sporten met Artrose

Wat is artrose

Het kraakbeen in gewricht is een zeer veerbare en vervormbare structuur met een zeer gladde buitenste laag. Dit zorgt voor de schokdemping en het vlot glijden van de beenstructuren in het gewricht.

Artrose is een degeneratieve aandoening van het kraakbeen in gewrichten. Het is een slijtageletsel door grote hoeveelheden inwerkende krachten. Dit kan komen door fysieke arbeid, intensief sporten of overgewicht. Dit zijn echter niet de enige oorzaken genetische factoren en leeftijd spelen ook een rol bij het slijtageproces van het kraakbeen. Ook een ontsteking van het gewricht zoals bijvoorbeeld Artritis kan het afbraakproces van het gewrichtskraakbeen versnellen.

Door Artrose zullen er lagen van het kraakbeen afbreken. De uiterste lagen van het kraakbeen zijn weinig doorbloed en bezenuwd. Dit is omdat anders elke beweging die een schok of impact geeft op het gewricht ongelofelijk veel pijn zou doen. De diepere lagen kraakbeen die korter tegen het bot aanliggen zijn wel beter doorbloed en bezenuwd. Dit zorgt ervoor dat je pas pijnklachten hebt als de Artrose al in een verder gevorderd stadium zit.

Artrose wordt gekenmerkt door pijn tijdens beweging van het gewricht en door een stijf of stram gevoel vooral na rust of ‘s ochtends. Andere typische kenmerken zijn een krakend gevoel bij bewegen, zwelling of vochtophoping in het gewricht, bewegingsbeperking, misvorming en standsverandering van het gewricht.

Sporten met Artrose

Blijven bewegen met artrose is zeer belangrijk. Als u stopt met het gewricht te gebruiken zal de stijfheid en pijn toenemen. De spieren rond dit gewricht zullen ook verzwakken waardoor het gewricht nog zwaarder belast woord.

We vinden dus belangrijk te blijven bewegen. Activiteiten met lage piekkrachten, weinig explosiviteit en statisch werk worden aanbevolen. Tijdens het sporten met artrose zijn er een aantal gewricht beschermende maatregelen die we kunnen treffen. Dit afhankelijk van het gewricht dat belast wordt.

Aandachtspunten voor sporten met Artrose:

Belast een gewricht niet te lang en te zwaar: dit passen we toe door weinig of geen statische belasting van het gewricht vragen.

– Blijf bewegen: iedereen heeft de mogelijkheid de oefeningen op eigen tempo en niveau uit te voeren.

– Voorkom plotselinge bewegingen: plotse en zeer explosieve bewegingen vermijden we.

– Wissel rust en activiteit af: tussen elke oefening is er de mogelijkheid voldoende rust te nemen.

– Houd rekening met pijn: Als er pijn plaats vindt in het gewricht zullen we niet vragen verder te gaan.

– Belast een gewricht in de meest stabiele stand: oefeningen worden aangepast zodat dit mogelijk is.

–  Afwisselen van statische en dynamische arbeid: we bieden een grote variatie aan oefeningen aan.

– Gebruik de grote in plaats van de kleine gewrichten: we geven alternatieven om deze gewichten e sparen.

Verdeel de belasting over meerdere gewrichten: we geven globale oefeningen waardoor er geen gewrichten geïsoleerd worden tijdens de beweging.