‘Jij moet gewoon je werk doen!’, schreeuwt dochter naar me terwijl ik haar probeer uit te leggen dat ik dat juist doe en dat de zorg voor haar moeder onze prioriteit heeft. Mijn boodschap komt klaarblijkelijk niet over en dus begin ik maar te knikken. Ik heb namelijk nog veel meer te doen, voor mijn dienst erop zit.
Rare titel? Herkenbaar verhaal? Hoe vaak kiezen mensen de weg van de minste weerstand en schuiven daarvoor eigen principes aan de kant? Het lijkt wel bijna ‘normaal’ dat we dat doen. Niet eerlijk, en veel te makkelijk, om dat in dergelijke situatie te concluderen. Maar er zit wel een kern van waarheid in. En zijn mensen zich bewust van de gevolgen hiervan?
Wanneer spreken we van agressie op de werkvloer?
Agressie in de zorg is een groot probleem, de cijfers wijzen dit al jarenlang uit en nu met de corona-crisis wordt het er niet minder op. Maar wat is nu eigenlijk agressie? In onze jarenlange ervaring met weerbaarheidstrainingen in de zorgsector hebben we nog steeds geen eenduidige definitie kunnen vaststellen. Het is namelijk heel persoonlijk wat iemand als agressie ervaart. Vaak wordt er in eerste instantie gedacht aan de fysieke uitingen van agressie, slaan, schoppen, bijten, knijpen, vastpakken, noem maar op. Maar is schreeuwen dan ook niet een vorm van agressie? Of schelden? Of iemand negeren? Dit zijn voorbeelden die lastiger te plaatsen zijn, omdat ze vaak situatie afhankelijk zijn. Misschien is het ziektebeeld een logische verklaring voor het gedrag? Maar ook al is dit zo, maakt dat het dan acceptabel dat het tegen jou gebeurt? Er zijn veel factoren die een rol spelen in de bepaling of iets grensoverschrijdend is of niet.
De-escalatie leren voor weerbaarheid
En dat is precies waar wij deelnemers aan onze trainingen mee helpen. Een escalatie doorloopt vaak een aantal fases. Aan de hand van ons de-escalatieschema trainen wij o.a. zorgmedewerkers de fases te herkennen, te erkennen én daarin passend te handelen. Met het toepassen van de juiste technieken op het juiste moment kun je veel situaties onder controle houden. Of, als het nodig is, naar jouw hand zetten. De-escaleren is niet makkelijk, maar het is makkelijker de-escaleren in een vroegtijdig stadium. En dat kun je leren. De eerste fases van een escalatie zijn niet grensoverschrijdend en vallen daarom vaak niet op. Zeker niet wanneer je het al druk hebt. Onze weerbaarheid trainingen ondersteunen jou hierop.
Benieuwd naar onze trainingen weerbaarheid? Voor jezelf, of voor je organisatie? Neem contact op en we informeren je graag!