Belang van bewegen binnen MYT

Bij Meet Your Talents bieden we verschillende programma's aan waar sportmomenten een belangrijk onderdeel van zijn. Deze momenten worden begeleid door trainers van Aleco. Wil je meer weten over deze programma's? Blijf dan zeker lezen!

Belang van bewegen binnen MYT

Bij Meet Your Talents begeleiden we verschillende doelgroepen en draaien we verschillende programma’s. Er is echter wel een overeenkomst, de trajecten worden altijd in combinatie met sportmomenten gedaan! Deze sportmomenten zijn enorm belangrijk. Twee trainers van Aleco begeleiden regelmatig de deelnemers van het MYT programma gedurende de sportmomenten. Zij vertellen over het belang van deze momenten en hoe deze vaak ook worden ingezet als middel.

 

Trainer Kjetil over de sportmomenten binnen MYT

Kjetil begeleid verschillende deelnemers van het MYT programma. Van SchoolFit, tot dagbesteders en BeFit trajecten. De doelgroep is enorm divers, dit vraagt dus ook wat aanpassingen tijdens de sportmomenten. Kjetil vertelt waarom deze sportmomenten zo fijn zijn voor de verschillende groepen.

 

SchoolFit

“Voor de onderwijsgroep/SchoolFit zijn de sportmomenten goede momenten om stoom af te blazen. Veel van jongeren vinden het daarnaast ook leuk om tussendoor even iets leuks te doen. Tijdens deze momenten hoeft het allemaal niet zo straks en kunnen ze dingen doen die anders niet per se mogen. Ik laat ze bewust ook losser, tenzij er natuurlijk risico’s zijn dan zitten we er wel strak bovenop.”

 

Dagbesteding binnen MYT

“Voor de dagbesteders is het heel fijn dat ze samen leuke dingen kunnen doen tussen hun werkzaamheden door. Daarnaast is het fijn dat ze kunnen sporten zonder echt te bekeken worden. In een veilige omgeving kunnen ze met gelijkgestemde sporten. De meeste van de dagbesteders hebben namelijk een beperking, maar ze willen uiteraard wel op een normale manier behandeld worden. Deze veilige omgeving helpt daar dan heel erg bij.”

 

BeFit

“Voor de BeFit trajecten is het sporten vooral een middel. De een wil gewoon goed kunnen sporten, maar heeft daarin wel begeleiding nodig. De ander zit met bepaalde problemen en sommige dingen komen makkelijker los tijdens het sporten. Daarnaast worden de sportmomenten vaak toegepast om met tegenslagen om te gaan. Als er bijvoorbeeld niet eerlijk met je wordt omgegaan dan leren ze hoe je het beste hierop kan reageren door middel van sport en spel.”

 

“Je leert op een gegeven moment wat wel of niet werkt bij iemand.”

 

Verschillen in de sportmomenten

“De hoeveelheid van de sportmomenten is voor iedereen anders, de een komt drie keer in de week sporten en de ander één keer in de week. Bij BeFit wordt er dus meer op de doelen ingesteld en bij SchoolFit kijken we voornamelijk naar wat de mogelijkheden zijn. De trainingen worden echt afgestemd op wat de mogelijkheden zijn. Je leert op een gegeven moment wat wel of niet werkt bij iemand. De ene keer kan je wat nieuwe dingen proberen en uitdagen en de andere keer dan ga je aan de slag met iets waarvan je weet dat het werkt.”

 

 

Sport als middel

 

Trainer Koen over de sportmomenten binnen MYT

Ook Koen begeleid bij Aleco een aantal sportmomenten binnen het Meet Your Talents programma. Hij begeleid voornamelijk de BeFit trajecten. De sportmomenten kunnen ook wel eens wat afwijken zo heeft hij al een keer gevist en gekaart met een traject. Op deze manier houdt hij de afwisseling erin.

 

BeFit

Koen begeleid dus vooral de BeFit trajecten. Hierover vertelt hij het volgende: “Onder de doelgroep van BeFit vallen vooral jongeren met een motorische achterstand, gedragsproblemen of een moeilijke omgevingssituatie. Het belang van de sportmomenten is voor ieder traject verschillend. Sommige jongeren die ik begeleid komen kosten wat kost iedere week, zelfs als ze geblesseerd zijn. Anderen komen wat minder. Dit is afhankelijk van waar ze voor komen en hoe ik ze kan helpen.”

 

Zelfvertrouwen opbouwen

Voor iedereen heeft het sportmoment een ander voordeel, maar volgens Koen is het vooral zelfvertrouwen dat de jongeren uit de momenten halen. Daarnaast is het een plek om te praten over hun problemen en om hun emoties te uiten. Ook ontwikkelen ze zich vaak sociaal, motorische, fysiek in hun vaardigheden en ook in een stuk welzijn.

 

De sportmomenten binnen MYT

Hoe de sportmomenten binnen MYT eruit zien, dat is afhankelijk van de doelstellingen. Op basis hiervan past Koen de intensiteit, duur en frequentie aan. Hij houdt wel rekening met een aantal zaken:

“Ik kijk altijd naar de wensen van de persoon die wordt begeleid, ik probeer altijd te kijken waar ik de jongeren in tegemoet kan komen en hoe ik ze kan helpen in de behoeften die ze hebben. Dit kan zijn door samen te werken met andere verenigingen, specialisten, scholen of de omgeving.”

 

Door middel van sport

Koen licht ook graag nog extra uit waarom deze momenten zo belangrijk zijn en wat zijn persoonlijke aanpak is. Voor de jongeren probeert hij het zo leuk mogelijk te maken!

“De trajecten die ik begeleid worden over het algemeen vaak doorgestuurd vanuit de zorg of het onderwijs, het gaat om kinderen die achterlopen op andere kinderen of dreigen achter te gaan lopen. In plaats van dat ze op de wachtlijst komen bij een specialist en het verder uit de klauwen loopt, worden ze snel opgevangen bij ons en wordt er gekeken of verdere zorg voorkomen kan worden.”

 

“…daardoor voelen ze zichzelf niet beoordeelt en kunnen ze een stuk vrijer praten over de problemen die ze hebben.”

 

“Dit doen we door in gesprek te gaan, doelen te stellen, in gesprek te gaan op een leuke manier (door middel van sport) en te werken aan die doelen. Over het algemeen lucht het vaak al op dat de jongeren die ik begeleid kunnen praten met iemand die buiten de situatie staat, daardoor voelen ze zichzelf niet beoordeelt en kunnen ze een stuk vrijer praten over de problemen die ze hebben. Door in gesprek te gaan kunnen ze vaak dingen relativeren en daardoor kan er een oplossing gevonden worden. Dat is in het algemeen hoe ik te werk ga. Dit door moeilijke situaties te creëren en de BeFitter te helpen in die situaties goed te handelen. Op deze manier kunnen ze oefenen of samenwerken aan het probleem door middel van sport. Dit is voor veel kinderen die ik begeleid ook een stukje emotionele ontlading en dat is kort hoe mijn trajecten eruitzien. Dit klinkt niet altijd voor alle jongeren even geweldig en daarom probeer ik er vaak ook doelen vanuit de jongeren aan te koppelen. Zo wordt het voor de jongeren ook leuk en leren ze ook om bewegingen en fysieke eigenschappen te verbeteren.”